Skip to Main Content

Artificiële intelligentie: Over, contact en bronnen

Over het gebruik van AI (artificial intelligence / kunstmatige intelligentie) in onderwijs en onderzoek op het groene HBO

Over

Het doel van deze library guide is om uitleg te geven over wat artificiële intelligentie is, wat de richtlijnen zijn voor verantwoord gebruik, wat je er mee kan, welke tools er zijn en hoe je er gebruik van kan maken.

De library guide is ontwikkeld voor Aeres Hogeschool, HAS green academy en Hogeschool Van Hall Larenstein. De inhoud is samengesteld door de informatiespecialisten van deze groene hogescholen en is Open Access gepubliceerd. 

This work is licensed under CC BY-SA 4.0

De Hanze Mediatheek Groningen publicatie 'AI in het onderwijs' vormt de basis van deze library guide. Daarnaast zijn nog tal van andere bronnen geraadpleegd, zie verder. 

Disclaimer

De ontwikkeling van GenAI verloopt stormachtig. Met grote regelmaat worden er nieuwe AI-tools gepresenteerd, komen er resultaten van nieuw onderzoek beschikbaar en vormen professionals op diverse terreinen nieuwe meningen. Het is onmogelijk om deze library guide zonder hulp up-to-date te houden. Daarom deze disclaimer en oproep: neem bij het ontdekken van ontbrekende of foutieve informatie alsjeblieft contact met ons op, zie verder.

Contact

Heb je naar aanleiding van deze library guide nog vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met de informatiespecialisten van jouw hogeschool:

Ook verbeteringen en aanvullingen zijn welkom! We zoeken daarbij specifiek naar korte beschrijvingen van de praktische toepassing van AI in jouw onderwijs en onderzoek, die we graag nog toevoegen aan deze library guide.

Bronnen

Aarts, S. & Themmen, M. (2024, 28 maart). A.I. Toetsing [Presentatie]. Artifical Intelligence in het onderwijs: Een

Noord-Nederlands symposium georganiseerd door Hanzehogeschool Groningen en NHL Stenden Hogeschool,

Leeuwarden. 

Adobe Firefly. (z.d.-b). Beperkingen en uitdagingen van generatieve AI. Adobe.com. Geraadpleegd op 20 december 2023,

van https://www.adobe.com/nl/products/firefly/discover/how-generative-ai-work.html#limitations_of_gen_ai  

Auteursrecht.nl. (2020). Werken gemaakt met kunstmatige intelligentie. Geraadpleegd op 15 januari 2024, van 

https://www.auteursrecht.nl/Auteursrechtwijzer/Werken-gemaakt-met-kunstmatige-intelligentie  

Autoriteit Persoonsgegevens. (z.d.). Toezicht op AI & Algoritmes. In Autoriteit Persoonsgegevens (p.2).

Geraadpleegd op 20 december 2023, van 

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/uploads/imported/toezicht_op_ai_en_algoritmes.pdf

Basten, J. (2023). Handboek ChatGPT in het onderwijs. VanDorp Educatief.  

Blauw, S. (2019, 2 juli). Wat is een algoritme? Decorrespondent.nl. Geraadpleegd op 21 december 2023, van

https://decorrespondent.nl/10306/wat-is-een-algoritme/54438c86-fc17-06a7-3884-2b5ed2910ae2 

Boetje, J. (2023, 2 november). Navigeren door de Informatiejungle in het AI-tijdperk: Een Nieuwe Kijk op Digitale

Informatievaardigheden. ResearchED.eu. Geraadpleegd op 16 januari 2024, van

https://researched.eu/2023/11/02/blog-van-de-maand-nr-4-josien-boetje/  

Bytesnet. (z.d.). De impact van AI op onderzoek. Geraadpleegd op 15 januari 2024, van

https://www.bytesnet.nl/actueel/de-impact-van-ai-op-onderzoek/ 

Caulfield, J. (2023, 12 mei). Hoe werkt een AI-detector? | Methoden & Betrouwbaarheid.

Scribbr. Geraadpleegd op 16 januari 2024, van 

https://www.scribbr.nl/ai-tools-gebruiken/hoe-werkt-een-ai-detector/ 

Daniels, L. (2023, 30 maart). Aan de slag met digitale competenties: DigComp 2.2. Ixperium.nl. Geraadpleegd op

4 december 2023, van https://www.ixperium.nl/aan-de-slag-met-digitale-competenties-digcomp-2-2/  

De Beer, E. (2024, 28 maart). Masterclass Prompt Writing [Presentatie]. Artifical Intelligence in het onderwijs: Een

Noord-Nederlands symposium georganiseerd door Hanzehogeschool Groningen en NHL Stenden Hogeschool,

Leeuwarden. 

Ding, N., Dries, J.D., Groenboom, R., Hoksbergen, C., Neumann, K., Top, A. (z.d.) Hanze Library Guides: AI in het

onderwijs: Artificiële intelligentie. Libguides.hanze.nl. Geraadpleegd op 6 december 2023,

van https://libguides.hanze.nl/onderwijs_ai  

Doolaar, A. (2024, mei). HANDLEIDING GENERATIEVE AI EN APA. Geraadpleegd op 13 mei 2024,

van https://blog3.han.nl/apastaartje/handleiding-generatieve-ai-en-apa/

Europees Parlement. (2020). Wat is artificiële intelligentie en hoe wordt het gebruikt? Geraadpleegd op 2 juni 2023,

van https://www.europarl.europa.eu/news/nl/headlines/society/20200827STO85804/wat-is-artificiele-intelligentie-en-hoe-wordt-het-gebruikt 

Fitzpatrick, D. (2023, november). I've been reluctant to change the PREP prompt framework because its simplicity works.

But it's time. [Foto][Bericht]. LinkedIn. Geraadpleegd op 19 december 2023, van

https://www.linkedin.com/posts/theaieducator_ive-been-reluctant-to-change-the-prep-prompt-activity-7127395951647838208-aBSM/  

Full Orbit. (2022, 4 oktober). Wat is Deep Learning en wanneer gebruik je het? Full-orbit.com. Geraadpleegd op 11 januari

2024, van https://www.full-orbit.com/nl/blog/wat-is-deep-learning-en-wanneer-gebruik-je-het 

George, T., & Merkus, J. (2023, 9 mei). Wat zijn de beperkingen van ChatGPT? Scribbr.  Geraadpleegd op

11 december 2023, van https://www.scribbr.nl/ai-tools-gebruiken/chatgpt-beperkingen/  

Harmsen, J. (2024, 28 maart). A.I. Literacy [Presentatie]. Artifical Intelligence in het onderwijs: Een Noord-Nederlands

symposium georganiseerd door Hanzehogeschool Groningen en NHL Stenden Hogeschool, Leeuwarden. 

Hussaarts, Z. (2023, 30 augustus). Wat is generative AI? | Betekenis & Voorbeelden. Scribbr.nl. Geraadpleegd op

11 december 2023, van https://www.scribbr.nl/ai-tools-gebruiken/generative-ai-uitgelegd/  

Kennisnet. (2023, 1 augustus). Generatieve AI. Kennisnet.nl. Geraadpleegd op 16 januari 2024, van

https://www.kennisnet.nl/artificial-intelligence/generatieve-ai/ 

KU Leuven. (2024a). Verantwoord gebruik van generatieve artificiële intelligentie. Algemene principes.

Geraadpleegd op 23 februari 2024, van https://www.kuleuven.be/genai

KU Leuven. (2024b). Verantwoord gebruik van generatieve artificiële intelligentie. Richtlijnen voor studenten.

Geraadpleegd op 23 februari 2024, van

https://www.kuleuven.be/onderwijs/student/onderwijstools/artificiele-intelligentie  

KU Leuven. (2023a). Beschrijven van het gebruik van GenAI in wetenschappelijke publicaties,

projectaanvragen en doctorale proefschriften. Geraadpleegd op 5 februari 2024, van

https://research.kuleuven.be/en/integrity-ethics/integrity/practices/genai_nl/transparantie 

KU Leuven. (2023b). Gebruik van GenAI (waaronder LLMs) in de verschillende fasen van onderzoek. 

Geraadpleegd op 5 februari 2024, van

https://research.kuleuven.be/en/integrity-ethics/integrity/practices/genai_nl/gebruik-genai-onderzoek   

KU Leuven. (2023c). Verantwoord gebruik van generatieve artificiële intelligentie. Studenten en GenAI.

Geraadpleegd op 23 februari 2024, van

https://www.kuleuven.be/onderwijs/learninglab/in-de-kijker/generatieve-ai-docenten  

Last, B. & Sprakel, T. (2024). Chatten met Napoleon: Werken met generatieve AI in het onderwijs (2e editie). Boom. 

Mediawijsheid. (z.d.). Kunstmatige intelligentie. Mediawijsheid.nl. Geraadpleegd op 22 januari 2024, van

https://www.mediawijsheid.nl/kunstmatigeintelligentie/  

Neumann, K. (2024, 28 maart). Herken een fake [Presentatie]. Artifical Intelligence in het onderwijs: Een Noord-

Nederlands symposium georganiseerd door Hanzehogeschool Groningen en NHL Stenden Hogeschool,

Leeuwarden. 

O&T (Onderwijsadvies en Training). (z.d.). Een chatbot als studiehulp. Students UU. Geraadpleegd op 4 januari 2024,

van https://students.uu.nl/homepagina/onderwijs/chatgpt-in-het-onderwijs/een-chatbot-als-studiehulp  

Promista. (z.d.). ChatGPT en projectmanagement: aanvulling of gevaar? Promista. Geraadpleegd op 21 december 2023,

van https://promista.nl/chatgpt-projectmanagement/ 

Research Coordination Office. (2023, 5 oktober). Gebruik van GenAI (waaronder LLMs) in de verschillende fasen van

onderzoek. KU Leuven. Geraadpleegd op 20 december 2023, van

https://research.kuleuven.be/en/integrity-ethics/integrity/practices/genai_nl/gebruik-genai-onderzoek  

Rijksinspectie Digitale Infrastructuur. (z.d.). Wat is kunstmatige intelligentie (AI)? Rdi.nl. Geraadpleegd op 5 februari 2024,

van https://www.rdi.nl/onderwerpen/kunstmatige-intelligentie/wat-is-kunstmatige-intelligentie 

Scharwächter, V. (2023, 19 juni). Wat zijn de juridische implicaties van ChatGPT? Scribbr. Geraadpleegd op 15 december

2023, van https://www.scribbr.nl/ai-tools-gebruiken/juridische-implicaties-chatgpt/  

Teachmehowtodothat. (z.d.). 9 Handige ChatGPT-prompts om je scriptie te schrijven. Teachmehowtodothat.com.

Geraadpleegd op 22 januari 2024, van https://www.teachmehowtodothat.com/p/chatgpt-prompts-voor-je-scriptie  

The Education University of Hong Kong. (z.d.). EdUHK Library Guides: AI Research Tools for Literature Reviews.

Libguides.eduhk.hk. Geraadpleegd op 23 januari 2024, van https://libguides.eduhk.hk/AITools  

Van Belkom, R. (2020). Voordelen en beperkingen. Uit: De_toekommst van_AI. Stichting Toekomstbeeld der Techniek. 

Geraadpleegd op 12 februari 2024, van https://detoekomstvanai.nl/artikelen/deel-i-de-technologie-duikboten-

zwemmen-niet/hoe-verhoudt-ai-zich-tot-menselijke-intelligentie-en-besluitvorming/voordelen-en-beperkingen/

Wokke, A. (2023, 17 juli). Prompt engineering bij AI-chatbots - Belangrijke vaardigheid of hype? Tweakers.

Geraadpleegd op 19 februari 2024, van

https://tweakers.net/reviews/11168/prompt-engineering-bij-ai-chatbots-belangrijke-vaardigheid-of-hype.html  

Zuyd Bibliotheek. (2023, oktober). ChatGPT en literatuuronderzoek. Zuyd.libwizard.com. Geraadpleegd op

6 december 2023, van https://zuyd.libwizard.com/f/gpt  

Spring naar...