In de onderstaande TED Talk deelt Sal Khan de mogelijkheden die hij ziet voor studenten en docenten om samen te werken met AI-tools – inclusief het potentieel van een persoonlijke AI-assistent voor elke student en elke docent – en laat hij zien hoe hij AI heeft ingezet binnen zijn Khan Academy.
Lees ook:
Wanneer je als student ervoor kiest je studieopdrachten door AI te laten maken en deze in te leveren alsof je ze zelf hebt gemaakt, dan wordt het gebruik van AI schadelijk. Maar wanneer je AI inzet als hulpmiddel om je eigen leerproces te ondersteunen, kan AI wel een positieve invloed hebben.
Hieronder vind je verschillende manieren terug waarop je AI kunt inzetten als persoonlijke studiecoach (Last & Sprakel, 2024; O&T, z.d.). Kijk bij de tab Prompt engineering in deze library guide voor specifieke prompts behorende bij dit soort gebruik van AI en onder de tab Tools in deze library guide voor een overzicht van specifieke tools die kunnen worden ingezet.
Docenten kunnen AI-tools gebruiken als waardevolle onderwijsassistent, bij bijvoorbeeld (Ding et al., z.d.):
Aandachtspunten daarbij zijn wel dat enerzijds de informatie die generatieve AI-tools overtuigend brengen als volledig en volledig juist dit vaak niet is en dat er anderzijds privacy- en vertrouwelijkheidskwesties kunnen spelen. Uitgebreid testen met deze aandachtspunten in het achterhoofd en vooral veel aandacht voor verantwoord gebruik en prompts (zie de tab verantwoord gebruik in deze library guide) zijn daarom essentieel! Onderstaand stappenplan kan hierbij een leidraad zijn voor als je als docent wil starten met het gebruik van GenAI in je onderwijs:
Het raamwerk getiteld 'The AI Asessment Scale' onderscheidt vijf niveaus van AI-gebruik bij opdrachten (Last & Sprakel, 2024):
Je kunt elke opdracht (of een deel ervan) één van deze vijf niveaus meegeven waarbij het voor de studenten duidelijk is in welke mate een GenAI-tool is toegestaan. Meer informatie over the AI Assessment Scale vind je in deze blog van één van de bedenkers en bijbehorend artikel. De AI Assessment Scale in verschillende talen vind je hier.
Hieronder volgen specifieke manieren waarop AI kan worden ingezet bij het geven van onderwijs (Last & Sprakel, 2024). Kijk bij de tab Prompt engineering in deze library guide voor specifieke prompts behorende bij dit soort gebruik van AI en onder de tap Tools in deze library guide voor een overzicht van specifieke tools de kunnen worden ingezet.
De opkomst van GenAI dwingt ons om onze benaderingen van schrijfopdrachten te evalueren en aan te passen. Gebruik daarvoor de volgende strategieën:
Door studenten te laten kennis maken met AI in hun studie, leren ze niet alleen AI goed te gebruiken, maar ontwikkelen ze ook de ethische en filosofische inzichten die nodig zijn om deze technologieën verantwoord in te zetten. Dit voorziet hen van de essentiële vaardigheden en competenties om hun weg te vinden in een steeds meer door technologie gedreven samenleving, waardoor hoger onderwijs niet alleen actueel blijft, maar ook richtinggevend voor toekomstige ontwikkelingen. We delen hieronder ter inspiratie activerende werkvormen.
Werkvorm reverse engineering
Geef studenten een tekst of een afbeelding, authentiek of door GenAI gegenereerd, en laat ze vervolgens een prompt maken die zoveel mogelijk hetzelfde resultaat geeft (Last & Sprakel, 2024). Zorg ervoor dat de studenten een AI-tool tot hun beschikking hebben om hun prompt mee te testen, zodat ze deze telkens kunnen herzien en verbeteren. Dit omgekeerd denken stimuleert de studenten om goed te kijken naar de verschillende aspecten en specifieke kenmerken van de tekst of het beeld, en hoe je die kunt verfijnen om een bepaalde output te krijgen. Studenten leren hierdoor spelenderwijs hoe GenAI output genereert en wat een goede prompt is. Ook leren ze dat het resultaat van GenAI slechts zo goed is als de input die het ontvangt. Zo kunnen studenten AI-tools zelf beter inzetten als ze het werkveld betreden.
Werkvorm inleiding laten schrijven door AI
Laat studenten een inleiding op een onderwerp schrijven met GenAI. Geef specifieke instructies over de inzet van de AI-tool. Bijvoorbeeld: Je mag de prompt maar twee keer aanpassen. Hierdoor worden studenten gestimuleerd om goed na te denken over de aanpassingen die ze willen doorvoeren. De output van de AI-tool mag de student daarna ook nog zelf aanpassen. Zo leert de student om AI-output niet letterlijk over te nemen maar het als input te zien waarop ze op kunnen voortborduren. Deze laatste versie van de inleiding wordt ten slotte bediscussieerd. Is deze inleiding bruikbaar? Laat de studenten een onderwerp voor de inleiding kiezen waar ze zelf veel van afweten. Hierdoor kunnen ze de AI-output goed beoordelen en wordt hun kritische blik erop aangewakkerd.
Hier en hier vind je nog meer ideeën voor AI-werkvormen. En ook op het platform Edusources vind je open leermaterialen waarin AI een rol speelt (scroll naar beneden of klik op deze link voor de nieuwste publicaties):
Heb je zelf AI-werkvormen die interessant zijn? Laat het ons weten! Op deze pagina vind je de contactmogelijkheden. We voegen ze graag toe aan deze lijst. Of voeg ze zelf toe als open leermateriaal aan Edusources en geef het trefwoord AI mee. Dan verschijnt jouw werkvorm automatisch ook in de resultatenlijst hierboven.
De mogelijkheden die generatieve AI biedt, vragen om een krachtigere reflectie op de rol van toetsing bij de verschillende opleidingen en meer vanuit (summatieve) controle overgaan naar (formatieve) ontwikkeling van studenten. Wanneer toetsing meer een afspiegeling is van wat de beroepspraktijk van de studenten vraagt, zijn er twee vragen die centraal staan:
Om de toetsing AI-proof te maken, moet ook kritisch worden gekeken naar de leerdoelen. Leeruitkomsten kunnen zodanig gepersonaliseerd worden in de uitvoering van studie, taken en opdrachten, dat de motivatie van de student is om eigen onderzoek uit te voeren en de eigen ontwikkeling centraal te stellen. Dat zal een andere blik op de invulling en samenhang van leerdoelen of leeruitkomsten vragen van de opleidingsprofielen.
Leg de focus op narratieve feedback en de ontwikkeling in het proces. Bevraag expliciet op hoe er gebruik is gemaakt van AI en wat ervan geleerd is.
Hieronder volgen een aantal manieren waarop AI ingezet kan worden bij toetsing, beoordeling en feedback (Last & Sprakel, 2024).
Automatische feedback en beoordeling lijkt een aantrekkelijke toepassing van GenAI in het onderwijs. Snellere, meer persoonlijke, unieke en wellicht objectievere feedback. Voor docenten kan automatische feedback en beoordeling een aanzienlijke tijdsbesparing betekenen. Tevens kan feedback door GenAI bijdragen aan meer leerwegonafhankelijk onderwijs en een rijkere dataset voor learning analytics. Echter, GenAI kan onnauwkeurige en soms gewoon foutieve output genereren bij het leveren van feedback of een beoordeling. En bovendien bevat de AVG een verbod op een “uitsluitend geautomatiseerde verwerking gebaseerd besluit waaraan voor de betrokkene juridische of anderszins aanmerkelijke gevolgen zijn verbonden”. Geautomatiseerde beoordeling in het onderwijs heeft zonder twijfel aanmerkelijke gevolgen voor de studenten (Ding et al., z.d.)!
Een evenwichtige aanpak kan tot meer effectiviteit leiden (Last & Sprakel, 2024). Gebruik AI-tools om snelle en objectieve feedback te geven op lagereorde-aspecten van het schrijven (zoals spelling, grammatica, structuur), terwijl jij je als docent concentreert op het geven kwalitatieve feedback op de hogereorde-aspecten (zoals argumentatie, redenering en creativiteit).
Lees ook: AI en toetsen: check je toetsen met de 'Toolkit AI in je toetsontwerp’ | SURF Communities
AI kan niet alleen ingezet worden bij het geven van onderwijs en het ontwikkelen van onderwijsmateriaal maar ook bij de ontwikkeling van het onderwijs zelf (Last & Sprakel, 2024).
Meer weten over de impact van AI op onderwijs? Of zelfs meedenken? Word lid van het project Visie op AI binnen de Npuls pilothub Studiedata en AI.
Hoe krijg je AI-ready onderwijs? Een handreiking.
(Aarts & Themmen, 2024)
Verschillende aspecten die binnen de instelling aangepakt zouden moeten worden zodat een onderwijsteam hun onderwijs AI-ready kan maken (Harmsen, 2024):
De site aivoorstudenten.nl is een inspirerende bron voor als je als student aan de slag wilt met AI. Bevat ook een uitgebreide (maar liefst 54 lessen) gratis e-learning.
Docenten kunnen voor ideeën en inspiratie terecht op aivoordocenten.com. Ook heeft de werkgroep Scholing & Onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie een puntsgewijze advieslijst samengesteld, die is opgedeeld in vier hoofdcategorieën: fraudepreventie en detectie, alternatieve toetsingsmethodes, integratie in het onderwijs, en beperking en ethische aandachtspunten.
Daarnaast is er de Engelstalige site AI for Education met gratis traininingen en downloads voor gebruik in onderwijs.
Wil je je als docent extra verdiepen in het verantwoord gebruik van GenAI in onderwijs en de impact die het kan hebben op je eigen onderwijs, dan vind je hieronder twee uitgebreide gratis online trainingen. Deze worden aangeboden door andere instellingen maar zijn ook toegankelijk voor externen. Alhoewel bij de training van de KU Leuven ook de doelgroep studenten aangegeven wordt, maakt de inhoud en omvang de training toch meer geschikt voor docenten. Beide trainingen zijn Engelstalig.